01 september 2009

Mango & limekyckling

Jag tog två recept från Viktväktarnas Familjekokbok och blandade & modifierade dessa lite. Jättegott, mättande & lite spicy - om man vill.

4 portioner, 5p per portion

4 kycklingfiléer
1tsk olja
1 vitlöksklyfta
ingefära och curry

1 paprika
½ purjolök
1 burk hela champinjoner
(men du kan använda dina favoritgrönsaker!)

2 msk mango chutney
3dl hönsbuljong
maizena
1 pkt milda mat 4%
limesaft (jag använde från flaska)
sambal oelek
sal, peppar

Stek kyckling i olja, krydda med ingefära & curry (jag tog ganska mkt ingefära o bara lite curry)
Lägg i och stek grönsakerna. Lös upp buljong i kokt vatten bredvid och tillsätt maizena/redning efter hur krämig man vill ha den, häll i detta och matgrädden med kycklingen o grönsakerna. Smaksätt med salt, peppar, limejuice och sambal efter smak. Servera med valfria carbs och sallad - jag valde hel dinkel, min absoluta favorit, som stora riskorn med mer tuggmotstånd. Kokt är den 1,2points per 100g, superbra!

1 kommentar: