21 april 2009

Nittontusenkronorsfrågan...

Jag har ett (än så länge enbart estetisk) störmoment på min kropp som jag gärna hade blivit av med. Åderbråck. Ärftligt (tack så jäkla mycket) - mamma har massor. Upptäckte första lilla knutan på baksida lår redan när jag va 19. Jag har gått till privatklinik några gånger och behandlat dem med injektioner där man sprutar in en sorts skum som bildar en inflammation i venen som sedan i läkningsprocessen gör att den drar ihop sig och blir platt - den dör väl antar jag. Problemet med denna sortens ingrepp är dels att man bara kan injicera de vener man ser för blotta ögat, vilket gör att man inte tar tag i venen ända från ljumsken där ju problemet börjar. Detta innebär att venen hittar nya vägar och bildar nya åderbråck, så det är en slags (skitdyr) underhållsbehandling där man får räkna med att det kommer tillbaka. Dessutom har jag nu efteråt fått höra att återfallsrisken är 75% och risken för blodpropp dessutom ganska hög - ouch! Sånt berättade dom ju inte där - för jäkligt.
Jag gick den långa vägen denna gången - jag fick höra att landstinget kanske stod för operation eftersom jag är pass ung. Så jag gick via läkare på vårdcentral o fick remiss för att kolla blodtryck/blodtillförsel/blodcirkulation som visade sig vara ok. Begärde sedan ny remiss för ultraljud av venen ända uppifrån ljumsken och denna var jag på idag.

Såklart säger läkaren att landstinget enbart betalar om man har liggsår/blodpropp eller liknande o även om jag drog till med en massa besvär (visst känner jag av dem, men mestadels är det ju estetiskt - om inte psyikiska besvär räknas...) så nä, det beviljas ingen gratis operation.
Nu ska jag ta ställning till om jag vill betala 19 000 kronor för en laseroperation av mina åderbråck. Sanningen att säga så är jag inne på att göra det, delbetalning på sisådär 3200kr/mån i 6 månader kan jag nog klara. Problemet är väl att jag ska spara inför en långresa i november också. Men oavsett peningtillgång just nu så frågar jag mig själv om det är värt dessa pengar - och svaret är utan tvekan JA!!! Återfallsrisk mindre än 5% men man kan ju inte vara säker på att dom försvinner helt... Gör jag inte operationen kommer de bli värre - framförallt om/när jag blir gravid. Och jag mår dåligt av dom redan, hur kommer jag inte må när de blir värre? Men bara tänk... tänk att vara fri från dom för alltid... det vore en dröm.

Jag skäms för mina ben, det har jag gjort i snart 10 år nu. Jag har aldrig kjol utan tights under, helst som går ned mitt på vaden eftersom de börjat sträcka sig ner dit nu. Jag äger inga shorts. Jag ska vara ärlig o säga att det beror inte enbart på åderbråcken, det beror på att benen är feta också - men det jobbar jag ju på nu allt jag orkar!! Och det kommer jag fixa, garanterat!! Därför gör det mig frustrerad att jag inte kan göra något åt ådrorna själv utan isf måste betala 19 000 kr...

Usch, egentligen tror jag att jag bestämt mig för att göra det - jag kommer aldrig kunna bortse från dem, bli bekväm med dem, strunta i dem - det är jag helt övertygad om. Men jag har ändå lite beslutsångest... Hjälp, vad hade ni gjort?

3 kommentarer:

  1. Fan va jobbigt!! :( Speciellt med blodproppsrisken och så vidare, faktiskt. Syns det jättemycket? Riktigt tråkig utgift men jag förstår att du vill göra det. Jag är inte alls insatt i åderbrock, kan man förebygga sådana?

    Kanske kan det vara en present till dig själv när du kommer närmre ditt viktmål? :) Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag hade helt klart gjort det. Tycker inte att det enbart är estetiskt då du mår dåligt av dem. Är det så enkelt åtgärdat att ett laseringrepp kan fixa det så hade jag knappt brytt mig om summan.

    blir det inte billigare om du tar ett banklån och betalar med. Då behöver du väl inte betala så mycket i månaden?? Du hade ju lätt fått ett sånt litet lån på banken!

    Som du säger så är det ju inte ett dugg kul att få mer besvär, främst vid graviditet av tyngden och trycket. Man får ju en ökad blodvolym när man är gravid så det utöver säkert stor press på kärlen.

    Så mitt svar är JUST DO IT. Finns inget att tveka på tycker jag. Du har egentligen svarat på det redan i ditt inlägg ;-) hihi

    Men jag håller helt med dig. Klart man ska ta bort något som man känner att man inte står ut med, om det GÅR, och inte är alltför stora risker med det.

    Stor kram och lycka till :-)

    Anja

    SvaraRadera
  3. Och duuuu förresten. Du kan väl inte mena att du använder Kate Moss och Vickan som INSPIRATIONSBILDER, de gräsliga stickorna. Helt osexigt supersmala, ryyyyys. Däremot Lindsay, mumma, så jä..la sexig. Hon är en 10-poängare :-D

    kramis igen kära kollega

    SvaraRadera