15 april 2009

Mat-intag en ledig onsdag...

Ja, dagen började med att den där jäkla förkylningen gjorde sig påmind med huvudvärk och ett igenkloggat nylle... =( Jag vill bli av med den NU! Och 79kg på vågen - jag ljööög när jag skrev att jag ville gå upp. Helt fel, det vill jag ju inte - jag vill bromsa nedgången, och det kommer inte vara några problem nu när jag är lite ledig från nattjobbandet.

Frukost = havregryn &dinkelflingsgröt med lite lättmjölk och lågkcal äpplemos = 3p

Sen körde jag o min syster in o hälsade på mamma på sjukhuset, hon är vid gott mod och kommer nog få åka hem snart så det kändes mycket bättre idag. Dock innebär sjukhusbesök att man ska ha med sig "nånting gott" Så det blev en Magnum Temptation... En sån där dyr (22kr!) ny variant med chokladglass, browniebitar, bitar av vit choklad och överdrag av mörk choklad. Trevligt nog va den ungefär stor som en halv vanlig magnum (nästan) och innehöll tydligen 5,5 points (räknade jag ut när jag kom hem). Hur smakade den? Mja, sådär om jag ska va ärlig - browniebitarna va inga bitar utan utspridda i hela glassen så den smakade mer kaka än glass, grynig lixom. Nä, så det gör inget att jag inte kommer köpa den igen. Tar nog hellre en solero för point faktiskt! Jag kommer säkerligen käka några Sandwich stracciatella och lakritspuck också (båda kostar 4 points) under sommaren. Jag kommer INTE käka daimstrut för 8 points eller TipTop för 9 points - naj naj naj, det är det inte värt! Vilken är DIN favoritglass?? Unnar du dig den när du "dietar" eller låter bli? Här kan ni se näringsinnehåll på alla glassarna förresten.

Smällde i mig 3 äpplen eftersom det inte blev någon lunch och köpte sen en Smoothie från Kiviks Musteri när jag var och handlade mat (hungrig, vilket aldrig är bra!). Lite svårt att räkna där för den var sockerfri och innehöll nästan bara pointsfria frukter (äpple, hallon o granatäpple o sen kom vindruvor, vinbär och körsbär) men där är ju kcal i det också så när jag använde räknaren för kcal/fett så visade det sig att där var 3 points i hela flaskan. Jag räknar hälften = 1,5 point

Pojkvännen gjorde middag idag - färsk tagliatelle med rökt lax, räkor och 5%-matl.grädde = jag la inte upp mat själv men han vet ju att jag vill ha en mindre portion nuförtiden - räknar ca 9points (nog högt räknat, som sagt liten portion)

Tja, jag får ihop det till 19 points vilket känns ganska okej - inte bra att byta lunch mot magnum och 3 äpplen, men som jag nyss predikade för dig, min kära kollega, så innebär ju viktväktarna att man kan äta allt men inte alltid och att om man har råd med det i points så har man råd med det i viktminskningen. Det viktigaste är ju att lära sig att göra smarta val, förändra synen på mat och försöka äta allsidigt. OCH att inte ha dåligt samvete när man unnar sig saker - dåligt samvete gör dig tjock ;-)

2 kommentarer:

  1. Bra talat kära kollega :-) och 19 points är ju ingenting. Har knappt lyckats hålla mig under mina 22 points en enda dag. Skyller det HELT OCH HÅLLET på att jag inte lärt mig vilka saker jag kan äta ännu ;-) Den där jä..la panerade fisken grämer mig ännu, haha.

    Nu har jag laddat hela frysen full med typ 15 paket färdigrätter (weightwatchers) så att jag kan äta sådana när familjen äter middag. Blir lättare så i början, tills jag lärt mig ordentligt.

    Bekvämt som tusan oxå, hehe. Igår åt jag pasta m mexikansk köttfärssås tex. Det var ju inte supergott men vad f..n då. Då vet jag ju iallafall exakt vad jag äter ;-)

    Stor kram

    Anja

    SvaraRadera
  2. Och min favoritglass!!!

    Tror inte du behöver fråga va, fniss...

    BEN & JERRYS!!! Halfbaked, Bohemian raspberry och Chunky Monkey och Cookie Dough.

    Muuuums. Vill inte ens veta pointsantalet, hehe. men en vecka ska jag spara points så det stänker om det, så att jag på fredagkvällen kan äta en hel tallrik. :-D

    kram kram

    SvaraRadera