01 april 2009

Back to back...

Naprapaten informerar;
- Förstadie till diskbråck. Jag ska inte va skraj - det finns många steg från 0-100 när det gäller diskbråck. Disken är mjuk och petar på nerv, därför smärtan kommer o går.
-Jag kan börja springa så smått, kortare distanser på icke-asfalt först, känna efter hur ryggen tar det. Aerobic och Step Up är okej, liksom styrketräning som inte innebär att jag böjer mig fram (då kan jag glömma BP och core - får köra styrketräning själv). Undvika spinning.
- Fortfarande undvika att sitta - 50% mer belastning/tryck på diskarna när man sitter. Och om jag måste sitta - behålla den högfärdiga hållningen.
- Göra 5 olika stabiliseringsövningar på boll + planka och sidoplanka för att stärka upp bålen - dagligen!.
- INTE göra situps och INTE böja mig framåt - specielt inte på morgonen, då diskarna är vätskefyllda och ömtåliga och "man ber om diskbråck om man böjer sig framåt".
- Inte vara rädd för lite smärta - rehabträning kan göra lite ont.
- Ha tålamod... "så ordnar vi upp det här".

Överlag goda besked tycker jag...

3 kommentarer:

  1. åh låter jobbigt, men ändå hoppfullt! lycka till!

    SvaraRadera
  2. Ja det bästa det är att dett kommer att finnas frukost och annat smått och gott där,för enbillig peng :)
    Kanon tycker jag.
    Det somär det negativa med det helaär att jag måste gå upp tidigare:(
    För man kan ju inte komma dit och vara trött ;)
    Jag har dig inlagt på minhögra sida där bilden till tävlingen är :) Hoppas det är ok?
    Kram

    SvaraRadera