30 augusti 2009

60-DAGARSUTMANINGEN!


Idag gjorde pojkvännen mig uppmärksam på att det är 60 dagar tills vi åker till USA! Det är nog mest han som är nervös inför tävlingen och som räknar ner, men för min del innebär det hur lång tid jag har på mig att göra av med överflöd innan vi åker! Vi satt i bilen och småpratade om vad man hann på 60 dagar. Hur mycket hinner man gå ner på 60 dagar? Realistiskt alltså. 0,5-1kg i veckan är ju lagom. Så - vi kom fram till ett hekto om dagen. 1 kilo var 10:e dag.

6 kilo på 60 dagar!

Det innebär att om jag lyckas så stannar jag isf på 72,6 kilo vilket ger mig lite utrymme att gå upp lite när vi är på resan (oundvikligt) Och ja, det gav mig en sån sporre att jag bara måste utmana mig själv!!

Jag ska under dessa 60 dagar räkna points slaviskt. Jag ska hålla mig till mina 2o per dag plus de 12 motionspoints man får använda under en vecka. Börja laga mat ordentligt, leta viktväktar-recept och storhandla frukt & grönsaker och äta när pointsen är slut men inte aptiten! Jag tänker träna när jag har tid och vill. Känner jag för en 465-minuters vecka nån gång så gör jag det, eller så tränar jag 3 gånger i veckan eller promenerar som "medelsvensson" och mår bra av det också.

Det enda avbrott (faktiskt det enda inbokade!) som jag ska tillåta mig själv under dessa 60 dagar är lördagen den 12e sept, om 2 veckor när älsklingen fyller 30, då är det fest (som jag håller i) och det är väl mest de flytande kalorierna jag tänker på - eller snarare inte kommer tänka på. Men även bakfylle-dagen därpå ska jag minsann hålla mina points! Vi har tight med pengar så äta ute eller så lär inte hända, inte dricka ute heller. Dela en flaska vin med vänner är väl inte omöjligt men sånt kan man tillåta sig om man sköter sig för övrigt, lixom godis, choklad och liknande - sålänge pointsen räcker så varsågod jag.

Jag har gjort det förr. Jag tänker göra det igen! Någon som vill hänga på??

5 kommentarer:

  1. Pinsamt men vågen visa plus igen sen förra måndagen!
    Har skrapat ihop 2 poäng...

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad roligt att du har hittat in till mig. Klart att du kommer att fixa denna utmaningen. Jag är på och peppar dig det ska du veta. Jag har nu avslutat en vecka av min utmaning och har två kvar och det har gått lysande... gått ner äver 1,5 kg den första veckan och då utan motion, endast följt minaa points är överlycklig... välkommen tillbaka till mig!
    Lotta

    SvaraRadera
  3. you know I'm on it girl! hårdhandskarna är på från och med idag. men då måste vi pepppeppepeppeppa som vanligt..;)
    börjar min morgon med en promenad med stavarna..

    SvaraRadera
  4. Ohhh härligt med en utmaning :-)
    Jag hänger gärna på och får en liten extra kick!

    Hittade din blogg för någon dag sedan, tackar för bra läsning!

    SvaraRadera
  5. ja, verkar som en bra fungerande metod. men jag förstår den inte alls. räkna points och sånt där, är det samma grej som att räkna kalorier eller enklare? hur vet man hur mycket points saker och ting innehåller?
    kram
    och pepp i mängder

    SvaraRadera