25 oktober 2009

Självkänsla snart?

Förlåt för min ständiga frånvaro. Torsdagen som började så bra fortsatte såklart inte lika bra. Nä, jag är fortfarande inne i dåliga vanor. Har inte tränat sedan i onsdags och äter för mycket och helt helt fel.

Jag var hos frisören i fredags, nya ljusa slingor och allt det slitna bortklippt. Skönt! På kvällen var jag ute med tjejerna, först på middag hos fina L och sen ute och dansade. Blev flirtad med och raggad på - välbehövlig boost =) och dessutom hade vi riktigt roligt!!

I går berättade jag till sist för pojkvännen om mitt cp-förhållande till mat. Inte i så många ord för jag skämdes och blev ledsen, men han förstod nog helheten av det. Han har kunnat bli lite förebrående innan, när jag först klagar på att jag är tjock och sen trycker i mig en massa fel mat - och förebrående är inget som hjälper, det leder till både skam- och skuldkänslor hos mig och det gör mig bara mer ledsen vilket leder till att jag vill äta ännu mer... Jag tror han förstod detta nu. Han är helt underbar.

- - - - - - - - - - - - -

Idag har jag lyssnat nästan klart på Mia Törnbloms "Självkänsla NU!" och den gav mig faktiskt en hel del tankeställare... Detta är vad jag har tagit till mig;

- Jag måste ta ansvar för mitt mående.

- Det är bara jag som kan påverka hur jag mår, ingen kommer att fixa det till mig utan det är helt och hållet upp till mig själv.

- Livet är för kort för att gå omkring och tycka synd om sig själv.

- Jag borde vara tacksam för allt jag är och allt jag har som faktiskt fungerar - jag har underbara vänner, en jättefin pojkvän som älskar mig, står nära min familj, jag är frisk, älskar inte mitt jobb förvisso men jag HAR jobb som gör att jag har pengar så att jag kan bo fint, köra en fin bil, åka på långa resor och leva relativt bekvämt.

- Men framför allt... Jag är skyldig mig själv att lära mig att tycka om mig själv!


Ja, det låter kanske pretantiöst, men det är värt ett försök. Jag ska använda mig av hennes redskap och övningar, tänkte jag. Jag ska varje dag skriva i en bok följande;

BRA
Tre saker som jag har gjort bra, som jag varit bra på eller som varit bra med mig.

TACK
Tre saker som jag har att vara tacksam för.

HJÄLP
Tre saker som jag behöver hjälp med.

Efter 3-4 månader lägger man till MINDRE BRA (men man lägger den då först så att man inte ska avsluta negativt) där man fyller i saker man gjort/varit mindre bra på.

Man ska dessutom skriva ner ALLA sina drömmar och önskningar, oavsett hur orealistiska de må verka i dagsläget. Det kan handla om vad man vill göra och vad man vill ska hända i livet, något man vill göra eller åstadkomma. Denna lista ska sedan kollas av en gång per halvår då drömmarna ska bockas av och fyllas på.
- - - - - - -

Jag har sett andra bloggare använda sig av dessa ord i sina blogginlägg och kände igen dem när jag lyssnade på Mias bok. Det som mest av allt väckte mig var, som jag skrev lite ovan, Tack-delen. Jag fick nästan lite dåligt samvete över att jag, med mina i-landsproblem, är så otacksam för vad jag har. Jag HAR ju egentligen "ingenting att gnälla över" men ändå är man olycklig, deprimerad och känner sig meningslös, värdelös och mest oattraktiv i hela världen.

Jag kan bara drömma om Mias självkänsla - vilken frihet det verkar vara att aldrig låta någon annan påverka hur man känner om sig själv!! Hon resonerar alltid att andra människors beteende "handlar om dem, inte om mig" och hon blir sällan upprörd eller irriterad på andra människor - det tar bara onödig energi. Ja, ibland låter det som att hon går på nåt =) Men jag tror på det hon säger om att det handlar om övning. Så nu ska jag damma av gamla dagboken och börja skriva.

3 kommentarer:

  1. förstår dig o ditt förhållande till mat.. ja e likadan.. fast jag vet att det bara drabbar mig så får jag dem där stunderna då jag fan äter allt! =( det suger! är jätterädd för att gå upp i vikt igen (ligger på 79 kg nu men va uppe i 134 kg..) man blir bara så ledsen på sig själv men d e så svårt att ta sig ur dem där perioderna..

    bra iaf att du blev raggad på ;) sånt behöver man fast man har sambo =) ja hoppas att både du o ja kan hitta den där självkänslan som vi förtjänar...

    du får gärna mejla o skriva av dig om du skulle vilja.. m.andersson@dbschenker.com har jag.. min blogg är www.metrobloggen.se/mijah men min dator hemma e paj så d blir bara mobilblogga =(

    lycka till me allt nu tjejen!! ja tror på dig! =)

    kram mijah

    SvaraRadera
  2. Intressant! Några av tipsen (som alla saker man ska skriva ner) känner jag igen från Oprah... Men det är verkligen sant, man är ju skyldig att ge sig själv en chans!
    Sv: Te hittade jag nere på mataffären (märket heter Forsman te), köpte färdigförpackat i lösvikt för jag har fått för mig att det är starkare än tepåsar. Yerba Maté teet helt klart godast :)
    Koffeintabletter finns på Apoteket bakom disken, så man måste fråga efter dom.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Att skriva brukar vara behjälpligt för mig, just att få ösa ur sig...och även om det är ilandsproblem så är det ju problem för en, som påverkar en själv och ens liv och allt..
    jag önskar man hade en enkel formel som kunde göra att man verkligen fick självkänslan och att allt blir så där bra. Framförallt att man slipper de här ständiga dipparna som man tycks ramla in i...
    Jag tycker det är härligt att du blivit inspirerad av Törnblom och ATT du tar tag i "ditt/dina problem" och försöker tackla de på alla och olika sätt du kan.
    Var stolt över dig och du, kämpa på! =)

    SvaraRadera