22 oktober 2009

Idealvikt

Stal det här från "Tjockolina"

Idealvikt - Min idealvikt är 76,5 kg beräknat på följande formula: (185 cm - 100) - (10% X (185 cm - 100)) = 76,5 kg.

Li, gör såhär:
Ta bort 100 från 1,85 = 85.
10% av 85 är 8,5.
Dra bort dessa 10% från 85.
85-8,5 = 76,5.

Jag vägde ju nästan det förra veckan. Inte nu dock, lägg på 3 kilo depp-vikt typ... Men ja, 76 är nog nånting jag kan hålla i längden, problemet är väl att jag inte är nöjd där. Aldrig nöjd. Tråkigt nog - utmattande nog... Projekt självkänsla, yes plis.

7 kommentarer:

  1. Klart vi ska skaffa självkänsla!

    SvaraRadera
  2. jag fattar inte formeln? men matte, siffror har aldrig varit min grej heller så ;)
    Men även om vad alla säger (media, experter osv) så tror jag att man måste hitta sin egen vikt som man själv är nöjd med...fast det får ju inte gå till överdrift och då kanske det är bra med lite riktlinjer?

    SvaraRadera
  3. Provade just, min vikt ska vara strax under 59 kg. Men jag är nog mer inne på 60-65. Men får se när jag kommit dit om det är en vikt jag trivs med. Fast det kommer nog dröja - kanske till nästa sommar...

    Har du inga minnen av att du varit nöjd med din kropp (och vad du vägde då)? Jag minns själv när jag vägt omkring 62-65 och att jag då gick runt och kände mig både nöjd och snygg.

    SvaraRadera
  4. Åh, då håller vi tummarna för det! :) Sen tror jag att det är svårt för hjärnan att hänga med när man går ner i vikt. Så är det i alla fall för mig, visst vet jag att jag är mindre än när jag började viktresan men trots att kläder är mindre så ser jag samma stora mage osv. Tror att det kommer ta lång tid på nya vikten sen innan man själv ser sig som man är. Tänker att det kanske var hjärnan som spökade för dig på samma vis med dina lår?

    SvaraRadera
  5. Haha, den hittade jag på facebook :)

    SvaraRadera
  6. hej hej!
    jag vet det är jätte svårt att vara nöjd. du får känna efter hur du mår i kroppen och fokusera på de bra sakerna med din kropp. du kan också träna mentalt att få bättre självkänsla.

    lycka till!

    kramar
    velvet

    SvaraRadera