16 oktober 2009

Lite mera tankar...

Tack för era kommentarer. Vi delar samma tankar, samma ständiga kamp. Som ni säger så är den stora boven mitt förhållande till mat, och det är det jag måste arbeta på att förändra.

Jag ska ställa undan vågen - EN (!!!!!) gång i veckan är det som gäller. Jag ÄR inte fetare för att den visar 2 hekto mer än för en vecka sen (iofs inte smalare heller och det är väl det som stör mig...) och jag är dum mot mig själv som låter den få bestämma över hur jag ska må. Gammal skåpmat, jag vet, har sagt det till mig själv så många gånger innan men nu måste det ske förändring. För att minimera vågens betydelse ska jag endast rapportera vikten här i bloggen när den visar minus - jag vill slippa ångesten som det innebär att skriva att jag gått upp. Inga vägdagar utan väga mig när jag känner för det (dvs när jag har en smaldag, inte väga mig för att straffa mig själv när jag anar att jag gått upp/inte gått ner) och rapportera när jag känner för det.

Jag kallar det varken bantning eller diet egentligen, jag kallar det att jag "skärper mig" just nu. Och det ska jag fortsätta med. Försöka bara äta när jag är hungrig. Unna mig enbart på helgen och då i rimliga mängder. Det vanliga...

Träningen är ännu en sak som måste förändras - jag vet att det är bra att röra på sig och det ska jag fortsätta med. (Men tänk alla som går ner utan att göra mer än promenera - det handlar alltid om maten i första hand, det vet jag - åter igen förhållandet till mat) Men det måste vara kul, jag måste sluta släpa iväg mig - och framförallt så sluta få "ångest" när jag väljer att strunta i det. Kommer nog ta ett tag att vänja sig vid...

Som nu - jag tänkte träna spinning på lunchen idag men instruktören är värdelös o spelar bara trisst techno så jag har en sån himla olustkänsla inför det. Jag vill bara stanna hemma och pyssla med efterrätten vi ska bidra med till kvällens middag... Så, nu har jag bestämt mig - baka först, sen träna bodypump halv fem istället. Därmed behöver jag bara träna step imorgon och inte både step och bodypump (som var tanken) och får mer ledig lördagstid. Prioritering för att må bra.

Det är ett gissel det här...

Jag inser att om jag vill ha "allt" så måste jag ge upp saker också. Men man kan inte kompromissa med sig själv allt för mycket heller. Jag MÅR bra av att äta sunt och träna så det ska jag fortsätta med och jag VILL gå ner i vikt lite till. Min Boot Camp ska definitivt fortsätta fram tills jag åker!!

Men helt ärligt så känns det inte som att jag kan se långsiktigt på det hela just nu - om 2 veckor får min "skärpning" ett tre veckor långt uppehåll och när vi kommer hem kommer jag ha gått upp (tveklöst) och då närmar det sig jul och då är det lika svårt att "skärpa sig" som på sommarsemestern med allt som händer då. Men ja, jag tänker INTE tänka att "jag börjar på måndag" eller ännu värre "jag börjar den 1e januari" hahaha - jag ska bara försöka att göra denna "skärpning" till en liten parallell som pågår i mitt liv, inte den största, inte låta hela mitt liv kretsa kring det!
Nu bootcampar vi vidare, tjejer! Ha en superskön helg!!

1 kommentar:

  1. jag tror fortfarande att man måste låta sig själv unna sig saker ibland,speciellt till julen eller om man reser bort eller, ja-att unna sig ibland...Men det gäller att inte unna sig FÖR mycket eller FÖR ofta,det är ju då man ramlar i fällan.
    Jag tycker du gör rätt i som struntade i spinningen och istället går på något som är roligt och som lockar! Det ska vara roligt med träning!
    och klart vi ska orka med boot camp! det är fortfarande en toppenkul idé men ibland tryter motivationen- då är det skönt med pepp från dig/läsare!
    och jag tror på det sista du skrev, att inte låta den få för stor fokus-men samtidigt blir det stort för det är ju något man VERKLIGEN vill!
    vi får kämpa vidare, både med tankar och vikt och Boot camp! ha en fin helg!

    SvaraRadera