20 juli 2009

to be crosstraining or not...

Jag är lite inne på att köpa en crosstrainer, dock fortfarande i funderingsstadiet. De två hinderna är dels att den är ful och stor och tar plats och dels att den jag vill ha kostar plenty!

Jag har provat mig fram lite - vill inte ha nån billig som tar mini-steg och är plastig utan en rejäl där man kan ta ut sig ordentligt och som inte skramlar sönder. Dessutom gillar jag program och att reglera motståndet med knappar ist för med en ratt. Så... det innebär ju att jag vill ha den dyraste. Den jag spanat in mig på är en Energetics 7.1 Power Magnetic på Intersport o kostar 5500kr (jag har en 20% rabattcheck, vet inte om den gäller på just dessa men jag tror det) vilket landar på 4400kr. Det är myyycket pengar... Och det är som sagt det ena hindret - med tanke på att jag fortf betalar av på åderbråcksoperationen, behöver skaffa bil inom kort och borde spara till usa-resan i november...

Okej - men fördelarna då? Jag gillar att träna på crosstrainer (favoritmaskinen på gymmet) och jag gillar att den bränner ordentligt med kalorier och samtitigt tränar rumpa och lår. Jag gillar tanken på att ha den hemma och kunna träna precis när jag vill, inte behöva ta mig till gymmet när man kanske bara har 30 minuter över, att kunna träna framför tv:n eller favoritserierna på datorn... Lånde en motionscykel sist jag gick ner en massa men jag avskyr egentligen motionscyklar och dessutom bör jag ju pga ryggen undvika att cykla eftersom man sitter (som ju belastar ryggen) men jag använde den iaf, så risken att crosstrainern bara kommer att samla damm är liten.

Eftrsom pojkvännen & jag ska skaffa hund och jag jobbar natt så lär det vara jag som är hemma med honom innan han är stor nog att följa med pojkvännen på jobb - och då är man väldigt bunden till hemmet. En vän har nyss skaffat vovve, hon är arbetslös, och berättar att i början måst man ju vara hemma hela tiden, hunden kan inte lämnas alls i början och man går ut med valpen på bakgården en gång i timmen när han "toa-tränas". Alltså LÅST hemma. Hunden ska vara minst ett år innan man kan ta med honom på riktigt långa promenader eller jogga/cykla med honom. Och jag vill ju inte alltid sticka o träna såfort pojkvännen kommer hem heller... Så ja, då hade det varit kanon att ha en crosstrainer hemma!

Nu ska jag rensa ur ett skåp som vi ska sälja - då kan där nog bli plats till en crosstrainer. Ett hinder borta (nja, delvis iaf - den blir ju inte mindre ful o tar mindre plats för det...) - bara pengafrågan kvar...

Någon av er som har en, använder en, gillar eller ogillar sin crosstrainer??

3 kommentarer:

  1. Hmm ja vi har en. Och jag tycker det känns jätteskönt att bara kunna träna när jag känner för det. Men jag kan ju säga att så här på sommarhalvåret är den inte så välbesökt. Jag ångrar absolut inte att vi köpte den.

    Lycka till med beslutet!

    SvaraRadera
  2. Jag har också en cross (o en motionscykel). Köpte en bra crosstrainer begagnat på blocket. Den hade mestt stått och samlat damm....och sanningen att säga så är den ganska dammig fortfarande!! Men när jag väl kör så älskar jag den!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vi lånade en lgh i Åre och gick utmarkerade leder själva. Fick mycket hjälp via turistbyrån. Har aldrig fjällvandrat tidigare, men kommer absolut att göra det igen!! Underbart och avstressande!!
    Kram

    SvaraRadera