26 juni 2009

Vikväktarna vs LCHF - rond 1.

Jag fick en kommentar av Livsnjutaren på mitt förra inlägg som jag vill dela med mig av här. Jag förstår att mina berg-och-dalbanor med sötsug och självdisciplin får LCHF-frälsta att vilja frälsa mig också =)

"Hejsan, ja du kan inte säga annat än att jag känner igen mig i det du säger. Jag har aldrig kunnat gå ner med varken viktväktarna eller GI dom funkar inte. Jag rekommenderar dig att gå över till LCHF istället. Det funkar för mig och jag har inte haft varken sötsug eller hunger vilket är helt underbart. Det är för att jag äter så lite kolhydrater och mycket fett och proteiner. FETT är bra det gör att du blir mätt längre och slipper sötsuget. Jag äter inget godis eller sött förutom det som är helt ok som mörkchoklad, nötter och en frukt om dagen. /Livsnjutaren"


Här är mitt svar;
"Tack för din kommentar i min blogg. Jag HAR testat LCHF - tre gånger för att vara ärlig. (Läs om det i min vikthistoria här ) Och varje gång jag började så föll jag för allas ord om att det är det magiska sättet att hålla koll på sötsuget osv - men det funkar inte för mig. Dels så är jag inte förtjust i fet mat - blir lite äcklad och vill ha det fräscht. Men mest av allt så är förbud en omöjlig livstil för mig - jag blir depp, tycker synd om mig själv för att jag inte får äta vissa saker och tycker det är svårt socialt. Och när man väl fuskar så blir det "jaja men då har jag ju ändå förstört den här dagen!" och det finns väldigt få utrymmen för utsvävningar, man lägger på sig direkt - och då försvinner motivationen ännu mer.
Jag har lyckats med viktväktarna förr och jag VET (efter en livstid av bantning) att det är det enda sättet som kan funka för mig. Det är "bara" motivationen o självdisciplinen som tryter ibland - och det gör den (för mig iaf) på ALLA dieter. Jaja, det är väl tur att alla hittar sin egen väg här i livet!"

Och med det vill jag fylla i att vi är individer som fungerar olika och alla hittar förhoppningsvis sin egen metod så småningom. Med tanke på att jag ändå tappat 12 kilo med VV (och två gånger tidigare runt 10-12 kilo) så är jag ett levande bevis på att det visst funkar - för MIG.

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig om att man ska använda den metoden som passar en bäst. För mig fungerade inte LCHF riktigt heller, jag klarar inte heller riktigt av förbuden. Men lite sånt tänk finns fortfarande kvar.

    SvaraRadera
  2. Visst är det så. Det viktigaste som jag ser det är att välja en modell - and stick to it! det som gör att mycket inte funkar, och att forskning på olika kostmodellers viktpåverkan är det enkla faktum att det är svårt att hålla sig. LCHF är det enda som funkat på mig, förutom GI, fast LCHF har större effekt tycker jag, men det har sannerligen krävt en stor omställning.

    Lycka till!

    SvaraRadera