24 mars 2009

Mättande bönsalsa med få points

Billigt, enkelt, mättande, få points och framförallt supergott! Jag gör oftast en rejäl laddning, den klarar sig några dar i kylen men funkar utmärkt att frysa. Perfekt till exempelvis kyckling, lax, färsbiffar eller kassler - eller som tillbehör till sallad och i pitabröd. Bra när man vill dra ner något på kolhydraterna men behålla fiber, proteiner och vitaminer! Pojkvännen påstår att han inte gillar bönor men den här brukar vara "försvinnande god", så den får jag sällan ha för mig själv!


Välj ut dina favoritgrönsaker - här blev det paprika, squash, röd pepparfrukt, sharlottenlök, vitlök och en rödlök som inte såg fullt lika sorgsen ut på insidan. Och krossade/passerade tomater. Välj ut dina favoritbönor, blanda gärna flera - ser godare ut då. Jag hade svarta bönor, kidneybönor och cannelonibönor.

Hacka alla grönsaker & skölj bönorna.


Så här gott ser det ut i pannan. Häll i tomaterna. Jag hade en burk krossade o en tetra (500g) passerade tomater. Sen droppade jag i lite lime på flaska och ringlade i lite honung för sötma och för att runda av tomatsmaken. Sen...


...är det dags att krydda. Salt, peppar efter smak och sen om man vill ha mer hetta, kanske lite sambal oelek. Det här är en ny och väldigt trevlig upptäckt - cacao & chili. Passar VÄLDIGT bra i denna bönsalsa!
Jag serverade idag dessutom bönsalsan tillsammans med en kycklingfilé som även var kryddad i denna. Det här blev hur gott som helst! säger pojkvännen och höjer förvånat på ögonbrynen.


De enda pointsen här i är bönorna, olja att steka i samt honungen. Det står 400g bönor på burken men där är drygt 300g i varje = 3 points. Så, jag räknade 10 points för 3 burkar, sammanlagt 12 points i hela laddningen.
Jag åt en portion för 3 points + en kycklingfilé (2 points) för mer än 4 timmar sedan och är fortfarande proppmätt!

4 kommentarer:

  1. Muuumsigt hörru du =)

    SvaraRadera
  2. Wow så gott det ser ut och jag som älskar bönor i allt möjligt. Men jag hade fått för mig att bönor var ett stort no-no i GI:s värld, att det innehöll MASSOR av kolhydrater. Vet att gula ärtor fick jag absolut inte äta när jag körde GI (försökte föra in det i den här mattabellen och det gick INTE hem ;-) då sköt kolhydraterna i taket, hehe.

    Vad kul att ha hittat t denna bloggen. Gissa om jag kommer lusläsa den och prova alla dina recept. SKITBRA för mig! Tack ska du ha kära kollega :-)

    SvaraRadera
  3. Hej där! Kika in på min sida o läs inlägget "Viktvänner!!!!" ... Kram kram /Bananen!

    SvaraRadera
  4. Aha ser ju nu att det står i din pres att du lagt ner GI och kör på VV istället. MYCKET klokt i mina ögon. Är den metod jag själv tror mest på.

    kram igen :-)

    Anja

    SvaraRadera