16 mars 2009

Lätta chokladbollar

Testade att göra "Lätta chokladbollar" idag, enligt recept som jag hittade här.

Här är receptet:
•1 burk kesella 1%
•1/3 dl kakako
•2 dl havregryn
•2 tsk kaffepulver
•3 tsk vaniljsocker
•ev mer sötningsmedel, socker eller annat
•20 gram kokos, att rulla i.
Blanda den rätt tjocka massan. Rulla ut den som en korv, mät upp 16 bitar med en kniv, skär av och rulla. Ställ kallt!

Jag använde inget vaniljsocker utan enbart sötningsmedel och vaniljpulver (vaniljstång på burk). Dessutom hade jag kanel i och jag tryckte i en mandel i varje. Jag fick dessutom ut 22 stycken av smeten - kunde gjort dom ännu mindre för mja, dom va lite torra - växte lite i munnen, kanske för mycket kesella? Oavsett, absolut inte detsamma som vanliga - det är ju ändå lite smörsmaken man vill åt... men okej som substitut!

Kom på ett bra beskrivande ord - sträääävt....

1 kommentar:

  1. Vissa saker går det inte att fuska fram :D Men man kan åtminstone göra försök!

    SvaraRadera