07 januari 2011

Nya viktväktarna

Li efterfrågade lite info om nya viktväktarna och tja, jag är ju fortfarande nybörjare på det men de räknar ut hur många points man ska få genom att ta hänsyn till både ålder, kön, vikt och längd. De flesta kvinnor hamnar tydligen på 29 points, det är det de utgår från (jag hamnade på 36 hrm hrm - men är ju 1.85 cm lång och väger mina pannor). Man kan inte räkna ut pointsmängden själv som man kunde innan, det är kanske ännu en hemlig formel.

Nytt är också att de tar hänsyn till både kalorier, kolhydrater, fett, protein och fibrer - inte som innan när det bara var kcal och fett som avgjorde pointsmängden. De tar även hänsyn till mättnadsfaktorn och markerar de livsmedel som mättar mer än andra. De har något som heter duoval nu = till exempel om en portion pasta är 4 points så är valfri mängd pasta 7 points (nåt i den stilen). Det har tydligen visat sig att det funkar bra att räkna valfri mängd tills man är mätt.

När jag var med sist (ja, sist jag brukade allvar hela vägen, därefter ett par gånger då jag la av igen) gick jag ner 11kg på hyffsat kort tid, kanske 2-3 månader. Följer man det slaviskt så funkar det, väga och mäta all mat (innan man har ätit, skriva upp i efterhand är inge bra, man underskattar ofta pointsmängden då) nu i början innan man får lite hum. Men i och med att jag har så himla många att disponera så märker jag att jag höftar lite och det är inge bra, bara för att jag har 50 så har jag ju inte 60 - och det kan det lätt bli annars...

3 kommentarer:

  1. Hejhej! Jag är också med i Rivstart 2011 och det var så jag hittade din blogg. Ville bara säga hej och önska dig lycka till!

    SvaraRadera
  2. tack för infon =O)
    Jag har varit lite sugen på att ta tag i viktväktarna igen, mne så blir jag lat...och så när allt är ändrat och att lära om, och räkna om...
    nej,vi får se hur det blir -kanske tar jag tag i det gamla som jag kan redan igen, billigare och så vet jag ju att det funkar ;O)
    Vi får som sagt se =O)
    Men heja på, duktiga du! =O)

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack för titten :). Härligt att du är på gång igen, och grattis till lillen!
    Själv har jag precis flyttat till hus och inte fått nåt internet (kommer i slutet på månaden) än så jag är inte så aktiv för tillfället och känner att jag behöver internets (ert) stöd och inspiration för att komma ordentligt på banan med kilona som sakta krupit på.. men jag är snart igång igen!

    SvaraRadera