15 januari 2011

Hembakat bröd!

Eftersom lillfisen ändå inte vill sova kan man ju lika gärna kliva upp och slänga ihop ett par filmjölkslimpor (eller med naturell yoghurt blev det för filen var visst slut) - eftersom om man vill ha ett bröd som är roligare än "långa fina" får man ju betala 30 spänn nuförtiden. Icke. Jag har i lite valnötter, kanel o russin så är det jättegott med bara liite smör eller philadelphia - alltså kan man spara in points på pålägget =)

Här är receptet på 1 bröd, men jag gör alltid 2 åt gången

5dl grahams- eller lantbrödsmjöl eller nåt annat man har hemma
1½ dl kli - blanda vete, havre o kruska eller ta en av sorterna
½ dl vete- eller rågkross
½ dl havregryn
½ dl frö eller nötter
½ dl russin el torkad frukt
½ tsk salt
½ msk bikarbonat
½ msk kanel (om man vill)
½-1 mogen banan (för sötman - eller 1dl brödsirap om man vill)
5dl filmjölk eller naturell yoghurt

Som ni läser så kan man ta vad man har hemma, prova sig fram till det perfekta brödet. Bara blanda allt, ner i smord o bröad brödform i ugnen 175 grader i 60-80 min, det ska inte vara kletigt när det är klart. Hepp!

Hinner jag detta trots en skrikig bebis så förstår ni hur lätt det är! Håller sig saftigt o gott länge och mättar kanonbra dessutom - perfa!

Får du ut 23-24 skivor så är det 2points per skiva.

6 kommentarer:

  1. mums de lät gott... men jag är sämst på att baka!

    SvaraRadera
  2. Det där ät riktigt gott, det ska jag prova nångång. Jag tycker att bröd ofta är tråkigt och onödigt dyrt på pp men det här lät gott.
    Pizzan verkar än så länge ha funkat. Hoppas det går bra för dig på onsdag!

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Tack för grattiset på min blogg. Å sån filmjölkslimpa är supergott, + att man ju kan proppa den full av nyttiga kross och korn m.m. Var dock länge sedan jag gjorde en nu. Jag har fastnat lite i surdegsträsket (det är förvisso oerhört gott också :)
    Lycka till med forstättningen, du har ju fått en bra start såg jag!
    /annan

    SvaraRadera
  4. Det låter ju riktigt mumma det där! =O)

    SvaraRadera
  5. Hej kära Rivstartsdeltagare,
    Jag skriver för att jag saknar ditt resultat för vecka 2 i Rivstarten, skulle vara kanon om du kunde meddela det. Har jag missat det ber jag om ursäkt, det är ju lite mail att ta hand om så ett eller annat kan slinka fel. Hoppas du förstår.
    Skulle det vara så att du av en eller annan anledning inte längre vill delta i Rivstarten kan du väl bara höra av dig och meddela det så jag inte tjatar ihjäl dig med meddelanden. Skriv en kommentar på bloggen, ett meddelande på Facebook om du har det eller maila till cornelia.toneri@telia.com
    Vill du kika hur det har gått för de andra så kan du titta in här: http://corneliatoneri.blogspot.com/2011/01/rivstart-2011-resultat-vecka-2.html

    Stor kram och massor med pepp

    SvaraRadera
  6. Det där lät jättegott!

    Pepp fr mig!

    SvaraRadera